Information till dig som ska flytta in på Nipängen

Välkommen till äldreboendet Nipängen! Här hittar du information om vårt boende och kontaktuppgifter.

Nipängen är ett särskilt boende med totalt 22 lägenheter. Boendet är uppdelad på två boendeenheter; Rosen och Blåsippan. Boendeenheten Rosen består av lägenheter samt några rum med kokvrå. Alla övriga lägenheter består av rum och kök alt. två rum och kök. Det finns kylskåp till rum resp. lägenhet. Till varje lägenhet finns en mindre uteplats. På varje boendeenhet finns det en gemensam matsal.

I huset finns också en samlingssal, som alla hyresgäster har tillgång till. Där finns TV, bibliotek och möjlighet att lyssna på musik. Från den gemensamma samlingssalen finns det anslutning till en innergård. På Nipängen finns också en träningslokal, där hyresgästen kan få hjälp med individuell träning av rehab personal. Fotvård samt hälsocentral finns i angränsande lokal och hårfrisör bokas till boendet regelbundet.

Hälso-sjukvård och omsorg

På Nipängen finns det tillgång till sjuksköterska dagtid vardagar. Övriga tider finns tillgång till sjuksköterska i kommunen som kommer till Nipängen vid behov. De ansvarar då för kommunens alla äldreboende samt hemsjukvårdsområden. Sjuksköterskorna vid Nipängen ansvarar för var sin boendeenhet. Kommunen har ingen egen läkare. I stället har kommunen samarbete med hälsocentralen i Hammarstrand gällande läkarkontakt. Om du behöver besöka läkare beställs tid på hälsocentralen och besöket betalas av dig själv. Om du behöver hjälp med dina mediciner kan sjuksköterskan stödja dig i det. Du betalar själv för din medicin och högkostnadskortet gäller.

Arbetsterapeut och fysioterapeut (tidigare sjukgymnast) finns knutna till Nipängen. De ansvarar för förskrivning av hjälpmedel och rehabiliteringsinsatser.

Omvårdnadspersonal finns tillgängliga på boendet under hela dygnet. Varje hyresgäst/boende får en egen kontaktperson. Det är den personen som du och dina anhöriga kan vända sig till med frågor och synpunkter. Kontaktpersonen deltar även i planeringen som rör din vård och omsorg.

Tystnadsplikt/sekretess

All personal på boendet har tystnadsplikt som gäller för all framtid.

Att tänka på vid inflyttning

Din lägenhet/rum är möblerad med säng och madrass. Om du önskar ta med din egen säng och inte har behov av hjälp från omvårdnadspersonal i förflyttningar så kan du ta med den. Du tar med dig allt som du behöver i din vardag som exempelvis möbler, sänglinne, kläder, hygienartiklar, taklampor/golvlampor/armatur för fönster, gardiner, tavlor, fotografier, TV, städutrustning, diskställ och husgeråd.

Tvätt

Till lägenheten/rummet ingår inte tvättmaskin. I stället finns en tvättstuga till varje boendeenhet. Personalen sköter tvätten tillsammans med dig, tvättkorg är bra att ta med sig. Det är bra om vissa kläder är märkta t ex koftor som man kanske ibland lägger ifrån sig i de gemensamma utrymmena. Alla kläder, filtar med mera ska vara maskintvättbara. Du behöver också köpa in eget parfymfritt tvättmedel/sköljmedel.

Sängkläder

Det är bra om du har med dig sängkläder så att det räcker till om vi behöver tvätta ofta. Du behöver två täcken, två-tre kuddar samt fyra eller fler uppsättningar med lakan (rekommenderar underlakan med resår i hörnen), örngott och påslakan. Drag till sängen tillhandahåller vi. Du väljer själv om du vill ha överkast, ytterligare kuddar och en pläd/filt på sängen. Fyra till fem handdukar och badhanddukar är bra att ha med sig.

Möbler

Du väljer själv hur du vill möblera ditt rum/din lägenhet. I rummet finns det utrymme för en bokhylla alt. hylla samt ett mindre bord och stolar alternativ en liten soffa eller fåtölj eller byrå. I lägenheterna går det att möblera köket med ett köksbord samt stolar. I övrigt är lägenheterna större än ett rum oavsett om det är ROK eller två ROK. Ett ROK är ca 44 m2 och två ROK mellan 55,5 – 64,5 m2. Det finns gardinstång och persienner i varje rum/lägenhet. Du behöver införskaffa en sophink/korg till köket och badrum. Du behöver också ha ett eget duschdraperi.

Hygienartiklar

Tvål, tandkräm, schampo, nagelfil, nagelsax, febertermometer samt glödlampor får du köpa själv. Du behöver också köpa toalettpapper och tvättlappar samt duschdraperi.

Städ och städutrustning

Du behöver en dammsugare, tänk på att köpa en med så låg decibel som möjligt. Microfiberdukar, sop set, duschskrapa, mopp, skurmedel, toalettrent och toaborste. Sophink och soppåsar. Städning av rum/lägenheter utförs efter behov men vanligast är städ var tredje vecka och däremellan så kallat lättstäd. Fönsterputsning ingår i städ. Anhöriga ansvarar för flyttstädning.

Husgeråd

Kaffebryggare, porslin, kastrull, diskborste, glas, bestick, diskställ, diskborste är bra att ha med sig när du flyttar in. Finns även utrymme för en mikrovågsugn om man vill ha det.

El-kostnaden

El-kostnaden ingår i hyran för de små rummen på Rosen men ingår inte i hyran för övriga lägenheter.

Internet

Lägenheterna/rummen är ansluta till ServaNets öppna fibernät. I din hyra ingår nätavtalet från ServaNet med en grundtjänst på 2 Mbit/s Internet. För att grundtjänsten ska aktiveras behöver du beställa den på servanet.se/natavtal, eller genom att ringa Servanet på 0200 – 120 035. Aktiveringen av grundtjänsten är kostnadsfri.

TV-kanaler

Kanallista ViaSat som ingår i hyran Ragunda hyreshus

Kanallista ViaSat som ingår i hyran Ragunda Hyreshus

Plats

Kanalnamn

1

SVT 1 HD

2

SVT 2 HD

3

TV 3 HD

4

TV4 HD

5

Kanal 5 HD

6

TV6 HD

7

Sjuan HD

8

TV 8 HD

9

Kanal 9

10

TV 10 HD

11

Kanal 11

19

Paramount Network

21

E! HD

31

Discovery Channel

35

Kunskapskanalen

84

Barnkanalen

91

SVT 24

311

SVT 1 Jämtland

Nyhetskanaler på engelska

Plats

Kanalnamn

94

CNBC

96

Euronews HD

131

NHK World Japan

Religiösa kanaler

Plats

Kanalnamn

136

God TV

137

Kanal 10

138

Vision Sverige

139

Visjon Norge

Lokala SVT 1

351

SVT 1 HD talande text

352

SVT 2 HD talande text

353

Kunskapskanalen talande text

354

Barnkanalen talande text

354

SVT 24 talande text

Avgifter/ekonomi/värdesaker

Du betalar för hyra, mat och hemvård. Du får ett avgiftsbeslut där kostnaderna är specificerade. Avgifterna betalas i efterskott, undantag hyreskostnaden för lägenheterna som betalas i förskott. Du kan ansöka om bostadstillägg för din boende kostnad hos Försäkringskassan. Om du inte själv sköter din ekonomi ser vi helst att anhöriga eller någon god vän hjälper dig. Du har även möjlighet att ansöka om god man.

Många har behov av att ha pengar som de förfogar över själva även om de i övrigt får hjälp med ekonomin. Dessa pengar har inte enheten ansvar för utan det har personen själv. Om personalen på enheten har hand om hyresgästens pengar tecknas avtal om det. Summan får högst uppgå till 500 kronor. Vi rekommenderar att så mycket som möjligt sköts via faktura, till exempel fotvård, klippning och taxiresor.

Du ansvarar själv för de värdesaker som du har med till ditt boende.

Kostnader

Kontakta enhetschefen för information angående kostnader kring hyra, mat, vård och el.

Hemförsäkring

Vi rekommenderar att du tecknar hemförsäkring.

Måltiderna

Alla måltider serveras utifrån önskemål i gemensamma matsalen på boendeenheten eller i den egna lägenheten. På Nipängen serveras frukost, lunch, middag och mellanmål samt kvällsmål. Maten tillagas i storköket på Nipängen. Den som behöver specialkost får givetvis det. Mer information och matsedel för Nipängen hittar du här:

Mat och lunch inom omsorgen

Handla varor

Det finns en matvarubutik i Bispgården, varifrån det går bra att beställa varor ifrån om man inte har möjligheten att ta sig dit själv. Personalen kan hjälpa till med att beställa varor varannan vecka. Varorna körs då till boendet och personalen lämnar sedan ut de beställda varorna. Det går bra att handla mot faktura.

Besök

Det är besökstid dygnet runt. Huvudentrén låses kvällstid kl. 18:00. Det finns hänvisade telefon nummer till respektive boendeenhet vid entrédörren. Vid firande av till exempel födelsedagar finns möjlighet att nyttja samlingssalen. Tala med enhetschef eller kontaktperson i förväg.

Lämna synpunkter, beröm och klagomål

Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten i verksamheterna. Vår organisation skall präglas av gott bemötande. Har du synpunkter eller funderingar kring verksamheten kan du lämna dem via vår e-tjänst.

Synpunkter, beröm och klagomål - Ragunda kommun Länk till annan webbplats.

Sist men inte minst, varmt välkommen!

Vi hoppas och tror att du och dina anhöriga ska trivas med oss på Nipängen. Vi ska göra vårt allra bästa för att skapa ett boende som vi fyller med värme, trygghet, öppenhet, glädje och gemenskap tillsammans med er.

Välkommen!

Kontakt Nipängen

Enhetschef

Telefon: 0696-68 12 26

Avdelning Rosen

Telefon: 076-111 17 69

Avdelning Blåsippan

Telefon: 072-573 45 16

Efter klocklan 20.30 når du nattpersonal via 076-104 12 01

Sjuksköterskor

Telefon: 0696-68 12 27

Telefon: 0696-68 12 28

Kontakta Kundcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kundcenter.