Felanmälan och driftstörningar

Har det uppstått en skada eller ett fel du behöver felanmäla till oss? Var finns information om störningar som påverkar ditt boende? Läs mer om felanmälan och servicemeddelanden här!

Felanmälan

Det är viktigt att du felanmäler problemen, så att vi snabbt kan åtgärda felen. Felanmälan kan göras på två olika sätt

  • Via "Mina sidor" här på webbsidan. Användarnamn och lösenord finns på din faktura.
  • Via Kundcenter på 0696-68 20 00

När du gör din felanmälan kan följande uppgifter vara bra att ha till hands:

  • Kontaktuppgifter som namn, adress, telefonnummer och lägenhetsnummer.
  • Typ av skada eller fel
  • Var skadan eller felet finns någonstans
  • Vi behöver också veta om det finns djur i lägenheten och om vi har din tillåtelse att gå in med huvudnyckel.

Vi åtgärdar felen som våra hyresgäster anmäler olika snabbt beroende på hur allvarliga de är.

Akut felanmälan klockan 12-13 samt efter kontorstid

Detta gäller kommunens vattenleverans, kommunens hyreshus, idrottshallar och andra lokaler som kommunen hyr ut.

Akuta problem innebär risk för personskada eller skada på fastigheten. Tex. vattenläckor, krossade glasrutor på våra fastigheter eller hiss ur funktion.

SOS alarm vid akut felanmälan efter kontorstid

Telefon: 063-51 19 42

(Väntetid kan förekomma.)


Felanmälan TV via bredband

Kontakta Allente, telefon: 08 52-508-106.

Felanmälan Internet via fiber

Har du problem med din grundtjänst internet anmäler du det till ServaNet på 0200-12 00 35 eller maila till info@servanet.se.

Har du problem med internet som du själv betalar för så kontakta din internetleverantör.

Så kan du fixa de vanligaste problemen själv

Ohyra eller skadedjur

Oavsett hur skadedjur kommit in i lägenheten är du som hyresgäst enligt hyreslagen skyldig att anmäla. Om du gör det i tid går det smidigare och snabbare att få bort dem.

Du som hyresgäst har rätt till kostnadsfri sanering, det gäller inte om du varit vårdslös eller låtit bli att meddela oss. Tveka därför inte att göra en felanmälan om du har uppmärksammat eller misstänker att skadedjur finns i din lägenhet. Du är också välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Problem i badrummet

  • Om det blir stopp i handfatet – kontrollera själv silen och vattenlåset innan du felanmäler
  • Om det blir stopp i golvbrunnen – rensa själv bort hår etcetera på och under gallret i golvbrunnen. Golvbrunnen går ofta att öppna i botten eller lyfta upp, så att du kommer åt hårtussar och liknande
  • Om vattnet rinner undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppen
  • Använd inte kaustiksoda i avloppen – det förstör både avloppsrör och miljö
  • Undik stopp i avloppen – spola inte ned sanitära artiklar i toaletten.

Problem i köket

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt bör du rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden. Lägg det i en långpanna med hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan ur det ordentligt
  • För att undvika stopp ska du inte hälla kaffesump och matolja i slasken.

Problem med elen

Om strömmen i lägenheten inte fungerar – kontrollera först säkringarna innan du felanmäler.

Lysrör och glimtändare

  • Byt dem innan du felanmäler. Eftersom de innehåller miljöfarliga ämnen ska du lämna dem på en återvinningscentral eller miljöstation
  • Glödlampor och säkringar byter du själv.

Driftstörningar

Under servicemeddelanden hittar du våra driftstörningar.

Servicemeddelanden

Ibland uppstår driftstörningar i form av strömavbrott eller avstängning av vatten. Det kan bero på planerade avbrott på grund av reparationer eller annat underhållsarbete. Det kan också bero på att ett fel har uppstått någonstans. Vårt mål är att snabbt och smidigt informera våra hyresgäster om eventuella driftstörningar.

Hur informerar vi?

  • Om ett mindre antal hushåll drabbas knackar vi dörr och eller lägger information i brevlådan.
  • Vid en större störning går vi ut med en nyhet på www.ragunda.se. Vid behov går vi också ut med ett servicemeddelande i Sveriges radio.

Information vid samhällstörningar eller kris

Läs mer om hur vi informerar vid samhällsstörningar eller kris här:

Information vid samhällsstörningar eller kris

Kontakta Kundcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kundcenter.